De woonservice bedrijven, die de verantwoordelijkheid hebben om de veiligheid en het welzijn van hun huurders te faciliteren, worden nu geconfronteerd met complexe vraagstukken. Om hen hierbij te helpen hebben we deze training ontwikkeld.
Inhoud van de training:
In de training wordt de vertaalslag gemaakt van ernstige psychische problematiek (schizofrenie, verslaving, borderline, antisociale persoonlijkheid, autisme) naar woonvaardigheden. De volgende thema’s komen hierbij aan bod:
– mate van zelfzorg en vervuiling
– administratieve vaardigheden
– overlast veroorzaken
– sociale vaardigheden en conflicthantering
– achterdocht en omgaan met verandering
– frauderen, manipulatie en agressie
Naast inzicht in de wisselwerking tussen ziektebeeld en bovenstaande thema’s wordt ook gekeken naar veranderbaarheid/leerbaarheid van bewoners en naar passende begeleiding/beleid vanuit het woonservicebedrijf. Zo wordt bijvoorbeeld ingegaan op het maken van uitzonderingen bij “sociaal kwetsbare huurders” versus strikt beleid bij “manipulatieve huurders”.
Werkwijze
– Verhouding theorie/praktijk is 50/50%.
– Helder theoretisch kader, op een interactieve manier aangeboden met filmpjes en praktijkvoorbeelden.
– Workshops communicatiestijlen (mbv praktijkoefeningen oefenen met passende communicatie met huurders.
– Workshops om per discipline/functie (consulenten/projectleiders/secretarieel) de vertaling te maken naar do’s en dont’s in de eigen functie.
Voor wie geschikt?
Alle medewerkers die door hun functie in aanraking komen met huurders met psychische problematiek